Sectie voeding

12 juli 2011

Sterren geven werkt niet

Studenten gaan niet gezonder eten als cafetaria's sterren toekennen aan gezond eten. Dat blijkt uit onderzoek van Christine Hoefkens en Wim Verbeke aan de Universiteit van Gent. In New York en Philadelphia zijn fastfoodketens verplicht de consument te informeren over de voedingswaarde van de verkochte producten. De Belgische onderzoekers onderzochten of deze aanpak ook in België zou werken.

7 juli 2011

Liever fruit

Uit onderzoek van GroentenFruit Bureau blijkt dat maar liefst 70 procent liever voor gezond zomerfruit gaat in plaats van de vette hap. Daarom komt GroentenFruit Bureau met een actie waarmee zomerfruit voor iedereen binnen handbereik is. Via Facebook en Twitter kan je namelijk je eigen bakje zomerfruit laten bezorgen door een Zomerfruitfiets.

8 juni 2011

Jojoën is niet slecht

Schommelingen in het gewicht blijkt gezonder dan een levenlang overgewicht. Onderzoeker Edward List van de Amerikaanse Ohio University presenteerde deze uitkomsten. Volgens de List is het vanzelfsprekend dat een stabiel en gezond eetpatroon het best is voor de gezondheid. Mensen met overgewicht belanden vaak in een vicieuze cirkel van afvallen en aankomen, het jojoën.

6 juni 2011

Afvallen door calorierijk te denken

Uit onderzoek blijkt dat door te denken dat een maaltijd vol calorieën zit je hormonen dat ook gaan denken waardoor je eetlust verminderd. Tijdens het onderzoek kregen 46 gezonde proefpersonen een milkshake met hetzelfde aantal calorieën. Groep één werd verteld dat in hun milkshake het dubbele aantal calorieën zat.

25 mei 2011

Snacken op het werk

Week 21 is uitgeropen tot week van het werkfruit. Deze week is bedoeld om bedrijven over te halen gratis fruit aan te bieden aan hun werknemers. Onderzoeken wijzen namelijk uit dat het eten van fruit en groente zou leiden tot een lager ziekteverzuim, een betere werksfeer en een hogere arbeidsproductie. Maar liefst 96 procent van de werknemers maakt dankbaar gebruik van gratis fruit op het werk.

23 mei 2011

Onwetendheid fastfood

McDonald’s leert door eigen onderzoek dat er veel onwetendheid over hun producten bestaat. Er is een onderzoek gedaan onder 761 Nederlanders, daaruit bleek dat ze vooral negatief beoordeeld worden Een derde van de ondervraagden denkt dat de milkshakes van McDonalds’ gemaakt zijn van water en melkpoeder. 62 procent denkt ook dat er allerlei conserveringsmiddelen aan toe worden gevoegd.

6 mei 2011

Fruitshake voor het hart

Franse onderzoekers hebben een magische combinatie van zeven fruitsoorten gemaakt die niet alleen goed is voor je hart, maar ook de kans op hartziektes en hartaanvallen verlaagt. Dertien verschillende fruitshakes werden door de 80 vrijwilligers gedronken. Er werd gekeken naar het effect van de shakes op de hartslagaders van de deelnemers.

21 april 2011

Rode druiven zorgen voor mooie huid

In plaats van een botoxbehandeling kun je ook gewoon langs de groenteboer voor een bakje rode druiven. Volgens een nieuw onderzoek zijn druiven een van de meest krachtige antioxidanten op de markt. Dit komt door de schil die het bestandsdeel resveratrol bevat. Veel cosmetica bedrijven gebruiken dit ingrediënt in de nieuwste anti-aging producten.

21 april 2011

Ei helpt bij lijnen

Uit een publicatie in het International Journey of Obesity blijkt dat twee eieren tijdens het ontbijt een gunstige invloed hebben op je dieet. Onderzoekers vergeleken twee groepen volwassenen die aan de lijn deden. Beide groepen volgden een dieet met weinig calorieën. Waar de ene groep bagels als ontbijt at, ging de andere groep voor twee eieren.

10 februari 2011

Spinazie laat spieren efficiënter werken

Wetenschappers hebben bewijs gevonden voor wat Popeye al jarenlang wist, namelijk dat spinazie sterk maakt. De wetenschappers ontdekten dat het eten van een bord spinazie er voor zorgt dat spieren efficiënter werken. Ze vonden dat mensen door het eten van 300 gram van de groente veel minder zuurstof verbruikten. Het effect is zelfs zo groot dat het drie dagen doorwerkt.

Match en Robey geven weg!

 

De winnaressen van de
Robey actie worden via de mail bekend gemaakt!